روماتیسم ستون فقرات

همه چیز درباره روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات یا اسپوندیلیت آنکیلوزان بیماری ای دردناک و پیشرفت کننده است که در بسیاری از موارد مفاصل ستون فقرات را درگیر کرده و در مدت کوتاهی می تواند حتی به چشم، ریه، روده، و قلب نیز آسیب برساند. از آنجاییکه بعلت شباهت های زیاد روماتیسم ستون فقرات اغلب با کمر درد و دیسک کمر اشتباه گرفته می شود، باید تشخیص حتما توسط پزشک متخصص انجام شود.

روماتیسم ستون فقرات

علل بیماری روماتیسم ستون فقرات

دلیل اصلی ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نشده است. این بیماری جنبه ای ژنتیکی دارد و وجود ژن عامل در بیش از 90 درصد از مبتلایان به اثبات رسیده است. بر خلاف مبتلایان به کمر درد و دیسک کمر که با استراحت بهبود می یابند، بیماران مبتلا به روماتیسم با انجام فعالیت درد کمتری را احساس می کنند و در زمان استراحت درد شدت می یابد. یکی از دلایل ابتلا به این بیماری، میکروبی بنام کلبسیلا است که از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می شود.

روماتیسم ستون فقرات۲

علامت های بیماری روماتیسم ستون فقرات

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند معمولا در قسمت پایینی کمر احساس درد و خشکی می کنند که این درد در زمان صبح و یا بعد مدتی بی تحرکی شدت می یابد. افرادی که این بیماری را با کمر درد یا دیسک کمر اشتباه می گیرند باید به یاد داشته باشند که در روماتیسم ستون فقرات برخلاف کمر درد و دیسک کمر، استراحت و کم تحرکی درد را تشدید می کند.

روماتیسم ستون فقرات۳

درمان روماتیسم ستون فقرات

افرادی که در مراحل اولیۀ ابتلا به این بیماری مراجعه می کنند، درمان موفق تری دارند و زودتر بهبود می یابند. بنابراین بهتر است این بیماری زودتر تشخیص داده و درمان شود. در صورتیکه این بیماری دیر درمان شود، ستون مهره بهم چسبیده می شود که سبب اخلال در حرکت آن می شود. با پیشرفت بیماری، قسمت های بالایی و گردن نیز درگیر می شوند و بیمار حتی قادر به بالا آوردن گردن نیز نمی شوند.

اولین داروهایی که برای درمان درد این بیماری تجویز می شود، داروهایی ضد التهابی و غیراستروئیدی هستند. فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی نیز به بهبود وضعیت بیمار کمک می کنند و سبب افزایش تحرک ستون فقرات و ظرفیت ریه ها می شوند. ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از روش های درمان می باشد.

با اینکه درمان قطعی برای روماتیسم ستون فقرات وجود ندارد، بهتر است بر اساس یک برنامۀ درمانی تحت نظر پزشک باشید و سعی کنید تغییراتی در سبک زندگی خود دهید که کیفیت زندگی شما را بهبود دهد.